Monday, February 18, 2019

TALKS: Be Grateful

Hai Asslamualaikum!

So today aku nak cerita something that happened in my life.

Okay you guys mesti every year, every month, ada set goals masing masing kan. Aku nak cerita yang dulu dulu dulu lagi dah aku set goal nak pakai iPhone 5 masa 2013. Masa ni maybe aku tingkatan. Orang lain semua dah pakai Iphone aku ni still lagi pakai phone Sony Ericsson yang boleh lipat, nak mesej pun kena picit keypad and kawan lain pun dah pakai WhatsApp masa tu, aku sorang je takde ws. 

Bila dorang semua datang tuition borak pasal apa jadi dalam group WhatsApp tu. Aku ni sorang terkebil tak tahu apa dorang borak kan. Then, rezeki aku pakai Iphone 4 masa tu nak masuk matrik. Tahun tu 2014. Haaaa baru merasa nak pakai Iphone. Okay la sis akur sis bersyukur. 

Then aku masuk UiTM masa sem 2 aku tukar pakai Iphone 5 sebab Iphone 4 aku rosak dah. Motherboard problem. Nak tukar ganti baru costly so time tu ada rezeki aku bila kawan aku punya abang nak jual Iphone 5 dia. Dalam 400 dia offer masa tu aku pun lupa. Sem 3, 2016 baru Allah makbulkan aku boleh pakai Iphone 5. Dari 2013 berhajat, Allah tunaikan masa 2016. 

Then, macam biasa la manusia ni tamak tak bersyukur dengan nikmat yang dah ada. Aku pun berhajat pulak nak pakai Iphone 6s color grey masatu. Aku tak sure tahun berapa, yang pasti antara 2016 atau 2017 aku pasang niat nak Iphone 6. Then masa tu roommate aku pakai iPhone 6s color grey pulak tu. Tapi sis akur, phone yang ada masih elok masih okay. And sis juga tiada dana yang kukuh waktu itu. Sis susah, sis bersyukur. 

And then, waktu intern hujung tahun 2018, kawan sis yang roommate sis tu nak jual phone dia. Sis pun onzz walaupun takde duit, sis kawtim hutang dengan dia. Hehehehe. The solid reason yang memang aku nak tukar phone and cari phone baru adalah sebab aku tak tahan dengan memort 16GB ni. Buat apa apa sikit dah penuh, tangkap gambar sikit, record video sikit dah penuh and bila memory hampir full, performance phone juga semakin selow *boleh insert lagu selow kat sini*.

Bukan sis tak bersyukur, tapi dah tiba masa rasanya sis berhijrah ke GB yang lagi besar. Thennnnnnn, 1 Januari 2019. Allah makbulkan lagi hajat sis nak pakai Iphone 6s color grey. Bersyukur sangat. 

So moral of the story is You can to wish nak itu nak ini. Tapi, hanya Allah je yang akan tentukan bila kau akan dapat benda yang kau hajatkan itu. Sometimes Allah akan bagi yang lagi better cuma kita je yang tak sedar. Allah bagi benda yang kita perlu. Bukan benda kita nak yang hanya nak puaskan nafsu je.



We can plan, but Allah is the best planner.

Thanks for reading! :) 

No comments:

Post a Comment

Skin Journey

Hi Assalamualaikum! So today, sis nak story my skin journey dari aku breakout sampai la sekarang. Apa yang aku pakai, apa routine aku, ...