Monday, November 25, 2013

Lack of self-confidence.

Assalamualaikum.

Meh sini baca cerita interview aku. :p

Sabtu lepas aku ada cakap aku ada interview kan. Kat guardian. Kalau uolls follow twitter aku (https://twitter.com/hanisahyahaya), korang tahu.

Sabtu. 23 November 2013. 3pm.

Aku berjalan masuk ke Guardian dengan rasa ragu-ragu. Because it was my first time. I'm curious.
My mom and my sister teman. Then, aku terus pergi ke counter. Ada abang cashier "Saya datang nak interview pukul 3 ni." "Kejap eh" *dia pergi tanya akak manager.

Akak tu (aku lupa tanya nama dia) suruh masuk. Perbualan kami pun bermula.

Akak : "Dapat plkn tak?" 

Aku : demm. aku dapat plkn, nak cakap apa nih? "Emmm, saya tak check lagi la kak....." Takpe, tipu sikit je.

Akak : "Kalau adik dapat plkn susah sikit. Sebab plkn selalunya start bulan Januari kan. Kalau intake dia lambat dalam bulan 6 ke apa ke takpela. Sebab kalau kerja sini nak berhenti kena bagi notis sebulan. Kalau bla macam tu je gaji takda." 

Aku : "Emmmm...nanti saya check, saya call akak balik." 

Akak : "Hem baguslah macam tu. *pastu dia cakap la pasal guardian. time schedule macam mana. macam mana kerja kat situ. and so on* "

Aku : "Ok ok. Papehal nanti akak call tak pun saya call ke kay? Terima kasih kak." 

Akak : "Sama-sama" *shake hand (salam) bukan goyang-goyang tangan k*

About 10 minit la interview tu. Tak lama sangat. Okay la, best. Best sebab aku dapat melawan kekurangan confidence dalam diri aku ni. Good job Nisa.

Bila korang datang interview, just pegang pada prinsip yang aku pegang ni. Ingat eh "Relax, dia tak makan orang" Cakap perkataan tu banyak-banyak kali. Cakap sendiri-sendiri la. Jangan sampai orang lain dengar. Baca selawat banyak-banyak.

***************************************************

Lebih kurang macam tu la my first interview. Tak ada lah susah sangat. Just need a mouth. Apa-apa pun aku bersyukur sangat dapat rasa interview tu macam mana. Kalau tak dapat kerja pun tak apa la. Boleh ambil lesen dulu, joli puas-puas dulu, lepak kat rumah depan tv tengok channel astro free kan. Hehehehe. 

p/s : Mula-mula rasa kekok, last-last buat je orang interview tu macam kawan kau. Tapi jangan macam ni...

Kena halau balik karang............ 

No comments:

Post a Comment

Skin Journey

Hi Assalamualaikum! So today, sis nak story my skin journey dari aku breakout sampai la sekarang. Apa yang aku pakai, apa routine aku, ...